יש לך רעיון למוצר חדש. אתה כבר בעניין להתחיל ולפתח אותו אחרי שעשית שיעורי בית לגבי תהליך פיתוח מוצר.
עכשיו הגיע הזמן להתחיל לחפש חברת פיתוח מוצר טובה (או נותני שירות) שתיתן מענה לצורך שלך.
יש כמה דברים שכדאי שתכיר לפני שאתה רץ לבחור חברת פיתוח מוצר.
בג'ונגל הישראלי, כמו בכל תחום אחר כמעט, קשה למצוא חברת פיתוח מוצר טובה.
רוב הסיכויים שכשתחפש בגוגל תמצא חברות שמשקיעות הרבה בשיווק שלהן, או אולי יש להן אתר אינטרנט נוצץ.
זה לא אומר שהחברה עצמה היא חברה שיכולה לספק לך את השירות שאתה צריך.
הכר במעט איך זה נראה מבפנים.
לנוחיותך, תוכן עניינים ונושאים עיקריים:
- איך בנויה חברת פיתוח מוצר
- אז איזה סוג חברת פיתוח מוצר מתאימה?
- שאל את עצמך – 1 – האם המוצר שלך נישתי?
- שאל את עצמך 2 – האם המוצר שלך מיועד לשוק האזרחי?
- עקרון ה-100 שעות לפיתוח
- לבחור במהנדס מכונות פרילנסר או חברת פיתוח?
- נורות אזהרה מחברת פיתוח מוצר
- המלצות לסיכום
- בונוס לאלופים
איך בנויה חברת פיתוח מוצר (מידע פנימי)
ישנן כמה סוגי חברות פיתוח.
יש משרדים שנותנים שירותי פיתוח הנדסי בלבד.
יש כאלה שיתנו שירותי פיתוח הנדסי ועיצוב מוצר ויש כאלה שיתנו גם הנדסות נוספות (אלקטרוניקה לדוגמא) והרכבות In House.
ברוב החברות תמצאו:
- מחלקה של מספר מהנדסי מכונות, שהן הליבה של תהליך הפיתוח
- מחלקת מעצבים תעשייתיים
- מחלקות נוספות כמו הרכבות / הנדסת אלקטרוניקה ובקרה
אם מדובר בחברה גדולה וותיקה יתכן שתמצאו מחלקות אינטגרציה לתהליך הפיתוח, בעלי מקצוע נוספים כמו חווטים או מחסנאים, מחלקת רכש מסודרת וכו'.
טיב החברה אינו נמדד על פי גודלה.
כשחברה גדלה, כך גדל המרחק בין המחלקות השונות.
חברות קטנות יכולות לתת מענה אישי יותר לתהליך וזה מה שאתם בדרך כלל תרצו או תחפשו.
החברות הגדולות בתחום נותנות שירותים לכל המסגרות הגדולות שמעליהם (לחברות כמו HP או אלביט, ופחות ליזמים פרטיים).
באופן עקרוני, יש להם כל מה שצריך כדי לפתח מוצר מא' ועד ת', אבל בגלל גודלן וכמות הנהלים והמרחק בין העובדים (פוליטיקות פנימיות), קשה להם להביא לידי ביטוי תהליך פיתוח של מוצר אחד פשוט יחסית.
חברת פיתוח מוצר קטנה/בינונית עושה הכל בשביל לחסוך בעלויות.
על כן, בהרבה מקרים, בחברות פיתוח מוצר כאלה רוב בעלי התארים (המהנדסים וכו') סיימו ממש לא מזמן את הלימודים שלהם.
הם לא גרועים במה שהם עושים.
הם בדרך כלל מעולים וחדורי מוטיבציה.
יתכן שאפילו המצטיינים של המחזור שלהם במוסד בו הם למדו.
הבעיה היא שאין להם מספיק ניסיון כדי לעשות את העבודה נכון וביעילות, וזה מה שאתם צריכים בפועל.
יש בכל חברה כזו גם כמה "מובילים" שהם בעלי הניסיון, אבל אם הם עמוסים ולוקחים על עצמם הרבה תפקידים מסך תפקידי הניהול בחברה, קשה להם לפקח על תהליך הפיתוח ודברים יכולים ליפול בין הכסאות.
> מרעיון למוצר – המדריך המלא לדרך המוצלחת(7 שלבים בדוקים)
> פיתוח מוצר – מדריך מלא ומפורט ליזם המתחיל (וגם הוותיק)
אז איזה סוג חברת פיתוח מוצר מתאימה?
בעבר היה מספר קטן של חברות פיתוח מוצר.
הסיבה לקיומן היה מתן פתרונות יעילים לפיתוח ותכנון בעבור מסגרות גדולות כמו תעשיה אווירית/צבאית וכו'.
התעשיו הגדולות מאד מסורבלות מבחינה בירוקרטית.
לכן במקרים מסוימים הרבה יותר משתלם להם להוציא לקבלני משנה תהליכי תכנון ופיתוח מוצרים בכדי לחסוך בזמן ובעלויות.
במקרים רבים תהליך הפיתוח מסתיים ובאותה חברה מתבצע גם תהליך ההרכבה של הסדרה כולה, שוב מנקודת מבט של חסכון בעלויות בחברה הגדולה עצמה.
החברות שהוקמו לפני 20 ו-30 שנה הפכו לחברות שמתמחות בנישות מסוימות.
ישנן חברות שמתמחות בתכנון למוצרים לשוק הצבאי, חברות שמתמחות בתכנון מכאניקה עדינה, התמחות באופטיקה ומכאנו-אופטיקה.
בעצם כל חברה יצרה לעצמה נישה מקצועית והפכה למובילה בתחום, ובכך יצרה לעצמה זרימה קבועה של עבודה מהמסגרות הגדולות.
עם הזמן עלה הביקוש בישראל לפיתוח מוצרים.
יזמים פרטיים וחברות רבים יותר התחילו להשקיע יותר בפיתוח המוצר, ומעצם הביקוש החל גם גידול בהיצע.
התופעה הזו גרמה לכך שמהנדסים רבים החליטו להקים חברות שנותנות שירותי פיתוח.
המקימים לא היו חייבים להיות מהנדסים מעולים.
במקרים מסוימים היה מספיק להיות איש עסקים טוב.
בכל מקרה, כמות החברות שנותנות שירות הגיעה למימדים כאלה שכשיזם מחפש חברה כזו הוא הולך לאיבוד בתוך ים ענק של היצע.
בעיה כזו יוצרת עבור היזמים קושי רב בבחירת החברה.
כשאתה חושב על בחירת חברה אתה צריך להתחיל ממדידת המוצר עצמו אותו אתה מעונין לפתח.
עליך למקד את הרצונות שלך בעזרת תשובות ל-4 שאלות עיקריות:
- לאיזה שוק מיועד המוצר שלך (צבאי, רפואי או אזרחי)?
- מה התקציב שלך?
- האם אתה רוצה להשקיע בפיתוח מלא של המוצר (עד אבטיפוס סופי ועובד) או רק עד אבטיפוס ראשוני?
- כמה חשובה לך הנראות של המוצר?
שאל את עצמך – 1 – האם המוצר שלך נישתי?
אם המוצר שלך מיועד לנישה מסוימת, יתכן שאחת מהחברות הוותיקות בתחום יכולה להיות מענה מצוין עבורך.
אם, לדגומא, המוצר שלך מיועד לשוק הצבאי, תחפש חברה שיש לה ניסיון רב בתכנון לשוק הזה, שיודעת לבצע את התהליך תוך עמידה בסטנדרטים צבאיים (MIL Standards), חברה עם רזומה תכנון עבור חברות בטחוניות.
אם הוא מיועד לתחום הרפואי, חפש חברות שיודעות לתכנן לפי תקנים של ה-FDA לדוגמא וכו'.
שאל את עצמך 2 – האם המוצר שלך מיועד לשוק האזרחי?
אם יש לך מוצר בסדר גודל של צעצוע או גאדג'ט, חברת פיתוח מוצר צבאי לא תיתן לך מענה הולם.
המוצר שלך יהיה מגושם ומוגזם עקב אופי התכנון המקובל בחברה הזו.
לעומת זאת, חברה צעירה או קטנה שזה מה שהיא עושה מיום הקמתה, יכולה להתאים לך בול!
בחברות כאלו עובדים חבר'ה צעירים עם ראש פתוח.
הם יוכלו לתכנן לך את המוצר שלך עם הרבה יצירתיות וחופש ביטוי.
אם יש לך מוצר לשוק האזרחי (לדוגמא פתרון חדש למטבח), תמצא חברה שיודעת לתכנן מוצרים עם היבט עיצובי, כי חשוב לך שהמוצר שלך יהיה פונקציונאלי, אבל גם יפה.
הבעיה בחברות היא שבהרבה מקרים העבודה שלך עוברת לידיים קצת פחות מנוסות.
זה לא תמיד רע. בהרבה מקרים העובדים הצעירים מביאים לידי ביטוי פתרונות יצירתיים יותר.
הבעייתיות היא זמן העבודה ואיכות העבודה.
לכן חשוב לשים לב בכל חברה אליה אתה מגיע, מי המהנדסים או המעצבים שהולכים לעבוד על המוצר שלך.
תשב איתם, תדבר איתם. אל תתרשם ממקומות גדולים ונוצצים.
זה לא בהכרח מעיד על חברת פיתוח מוצר איכותית.
עקרון ה-100 שעות לפיתוח (כלל אצבע בשבילך)
כשאתה מתחיל לרקום את הרעיון שלך למציאות אתה חייב להתחיל במדידת התקציב שלך.
אם אין לך כסף, הבחירות שתוכל לעשות מצומצמות מאד.
אם התקציב שלך הגיוני או שהצלחת לגייס כסף מקרן לגיוס מימון, התהליך של בחירת החברה הופך לפשוט יותר.
עקרון ה-100 שעות לפיתוח אומר את הדבר הבא:
אין בעולם מוצר שאפשר לפתח בפחות מ-100 שעות!
הפגישות, האפיון, חיפוש פריטי המדף, בירוקרטיות ועוד פרטים רבים מתהליך הפיתוח תופסים נפח משמעותי מזמן ההשקעה בפרויקט.
לכן עליך לצאת מנקודת הנחה שאתה בדרך לפרויקט של 100 שעות לפחות.
באופן כללי, מחיר לשעת פיתוח הוא כ-250 ₪.
חברות שלוקחות פחות מזה עושות את זה כדי להצליח להתמודד עם תחרות.
לא משנה כמה הפרויקט שלך נראה לך קטן, פרויקט שמוערך בפחות מ-100 שעות, זה לא הגיוני.
אין כזה דבר בעולם כמעט (כי יש יוצאים מהכלל).
תחשוב על זה שרק הפגישות אתך במהלך הפרויקט מהוות 20% מהזמן, שלא לדבר על דברים חשובים כמו אפיון המוצר ופיתוח הקונספט (למידע מורחב על תהליך פיתוח המוצר).
אתה צריך להכין לא מעט כסף לתהליך הזה.
צריך להגיע מוכן להוציא כ-100 אלף ₪ על פיתוח וייצור.
אם אין לך תקציב בכזה סדר גודל תחסוך לעצמך את החוויה כי זה פשוט יצא לא טוב.
אתה צריך לחשוב מאיפה להשיג את הכסף (הלוואה או מימון).
בכל אופן, תוכל לשים לב אם החברה שיושבת מולך מציעה לך דבר הגיוני או לא על פי עקרון ה-100 שעות.
לבחור במהנדס מכונות פרילנסר או חברת פיתוח?
זו היא שאלת השאלות.
הבחירה הזו תלויה בעיקר בסוג המוצר אותו אתה רוצה לפתח.
מהנדסים פרילנסרים הם ברוב המקרים רוויים בניסיון.
ישנם מהנדסים פרילנסרים בכל נישה שממש גדלו בתחום (לדוגמא, מהנדסים יוצאי התעשיות הבטחוניות ששולטים בנושא תכנון על פי סטנדרטים צבאיים).
למהנדס פרילנסר יש לא מעט יתרונות כמו זמינות ויכולת תכנון גבוהה.
יחד עם זאת אין לו את המקום להמשיך את התהליך ובדרך כלל הוא יעצר אחרי הפיתוח.
את הייצור יהיה קשה לעשות לבד. למרות שישנם יוצאים מן הכלל.
בדרך כלל מומלץ מאד לשלב בין השניים.
מהנדס פרילנסר יכול לתכנן את המוצר מהר יותר וביעילות רבה יותר עקב נסיונו הרב.
הוא יכול לקצר לך המון זמן בתהליך.
אם תמצא דרך לשלב בין השניים, עשית לעצמך חיים קלים מאד.
המהנדס שלך יעשה את רוב העבודה הקריטית בפרויקט ויעביר את כל התורה לחברה קטנה שמסוגלת לקחת את זה הלאה.
זה קורה בתעשיה, ולא רבים מהיזמים מיישמים את זה.
תהיה שונה. אל תהיה כמו כולם.
נורות אזהרה מחברת פיתוח מוצר
ישנם מספר דברים שבמידה ואתה נתקל בהם אתה צריך להזהר:
- תמחור נמוך מדי – תמחור נמוך מדי הוא מניפולציה כדי לגרום לך לבחור בחברה המיועדת. בדרך כלל זה רק קצה הקרחון לעומת שאר ההוצאות. חברות שנותנות תמחור נמוך מדי מנצלות את העובדה שאתה מושקע ב"מכירה פומבית של דולר*"
- הרבה הבטחות – כאנשי עסקים ומכירות, כולם מבטיחים הבטחות כדי לשכנע. יכולת מכירה טובה אינה מעידה על יכולת שירות טובה. לא להסתפק בהבטחות, למדוד בתוצרים! תבקש לראות מוצרים, לדבר עם לקוחות שפיתחו בחברה ועוד.
- אומרים "בטח" על כל דבר – אם המהנדסים אומרים "בטח" על כל בעיה שאתה מעלה, או "זה פשוט לתכנון..", תדע שמשהו מוזר. אין פשוט. אפילו בחירת מנוע קטן יכולה להסתכם בשעות על גבי שעות. מנסים לשדר את ה"פשוט" הזה כדי למכור לך.
- אין מחלקת פיתוח מסודרת – מחלקת פיתוח מוצר מסודרת מחזיקה ראשי צוותים מנוסים שמובילים את תהליך הפיתוח, יחד עם מהנדסי ביצוע בכל צוות. אם זה לא עובד ככה, ככל הנראה שהתהליך יהיה פחות יעיל.
- משרדים נוצצים – יש חברות שרואות ב"משרדים הנוצצים" כלי מכירה מעולה. אל תיפול למשרדים נוצצים. לפעמים במשרדים קטנים וצנועים תקבל מענה הרבה יותר איכותי לבעיה שלך.
המלצות לסיכום
לעצלנים שבינינו, וגם לתותחים שקראו את כל המאמר, כמה המלצות לסיכום:
- כשאתה הולך לקבל שירות, וזה לא משנה אם זה מאינסטלטור, ספר או חברת פיתוח מוצר, אתה צריך ללכת למקום שבו אתה מרגיש נעים וטוב.
- אם יש לך חיבור טוב עם האנשים שנותנים לך שירות ואתה מרגיש שהם אמינים, אתה כנראה במקום הנכון.
- אינטואיציה היא מרכיב חשוב ביותר בעולמו של יזם.
- בסופו של דבר חשוב מאד לשים לב לדגשים הכלליים, להיות נחרץ ולבחון לעומק את החברה שאצלה אתה עומד לשפוך את כל כספך.
- תבקש לראות סיפורי הצלחה ולא רק תמונות של פרויקטים על הקיר.
- יש הרבה חברות שמתהדרות בסיפורי הצלחה אמיתיים של מוצרים שיצאו לשוק.
- אל תוותר ותמצא חברות שהצליחו להוציא לפועל מוצרים.
- אחרי שבחרת בחברת פיתוח מוצר שהתאימה לך וחתמת על חוזה, אל תתבייש להיות עקבי במהלך הפרויקט.
- תקבע יחד עם המהנדסים שלך יעדים ברורים, תמדוד את היעדים האלה באופן קבוע, תבקש לקבל עדכונים שוטפים לתהליך הפרויקט.
- תן לחברה שנותנת לך שירות להבין שאתה מהיזמים האלה שאכפת להם מהפרויקט שלהם.
- אתה סומך על האנשים שבחרת, אבל עדיין אתה הוא בעל הדעה.
מה אתה רוצה ממני? מה זה מכירה פומבית של דולר???
*מכירה פומבית של דולר – הביטוי הזה ממחיש מקרים בהם אדם מושקע במשהו יותר מדי מכדי לוותר על ההשקעה.
דוגמא פשוטה מהיומיום היא התור בסופר.
כמה פעמים יצא לך להגיע לקו הקופות ולתהות באיזו קופה לבחור?
בהרבה מקרים יצא שהקופה שבחרת היא הכי איטית בעולם, אבל אתה ממתין כבר רבע שעה ואתה הבא בתור.
פתאום פותחים קופה ליד.
מה תעשה? האם תתאבד על התור בקופה החדשה או תמתין שהאדם שלפניך יסיים לעכב את כל התור?
מכיוון שאתה מושקע מדי בהמתנה לתור שלך, ההתלבטות וההחלטה קשות מאד.
זה בדיוק המענה להגדרה של מכירה פומבית של דולר.
ובעולם ההנדסה, אם בחרת חברה מסוימת, השקעת כבר לא מעט כסף וזמן ואתה לא מרוצה מהתוצאה, הסיכוי שתעבור למקום אחר באותו רגע נמוך.
אתה תמשיך להשקיע עוד דולר או שניים כי תחשוב שעוד רגע זה נגמר, אבל בעצם זה סיפור ללא סוף.
בהצלחה!
תגובה אחת בנושא “מדריך לבחירת חברת פיתוח מוצר – לבחור נכון את השותפים שלך לדרך”