יש לך רעיון חם חם שהולך לשנות את העולם? אתה כבר בשלב מתקדם של חלום על אקזיט? אתה בטוח שאתה נמצא מרחק נגיעה מעושר גדול?
בוא נפוצץ לך בועה קטנה – אתה רחוק מעושר גדול. החדשות הטובות הן שהעושר נמצא ממש בהישג ידך ותלוי בעיקר בך!
בפוסט הבא נרחיב לכם על הדרכים להגיע אל העושר מפיתוח המוצר, ונתאר בכלליות את התהליך עצמו.
נשתמש באותם כללים שמשתמשים מצליחנים מכל העולם להביא את המוצר או החברה שלהם להישגים, אקזיטים מפנקים והכנסות שרק עשירים יכולים להרשות לעצמם.
לפני שנתחיל, חשוב להבין שאין בכתוב ייעוץ כלשהו אלא רק שיתוף מידע מקצועי המבוסס על שנים של ניסיון ועזר לאלפי אנשים להתעשר בכל רחבי העולם.
האם אתה סוס עיוור או רפתן?
קודם כל, מה הוא פיתוח מוצר חדש?
פיתוח מוצר הוא תהליך בו ברוב המקרים יוצרים יש מאין. מוצר יכול להיות כל דבר מוחשי שאתם מכירים, אפליקציה, שירות וכו'.
אנחנו חווים פיתוח מוצרים בכל הרבדים בעולם המתקדם והטכנולוגי של היום. החל בהדפסות תלת מימד, המצאות ביו-טכנולוגיות או רפואיות, עולם הסלולר, שוק הצריכה הפרטית והתוכנה.
כל יום קמים עוד ועוד חברות הזנק (סטארטאפים) שמטרתן ידועה – להיות הדבר הבא!
התהליך דומה ברוב המקרים ועל כך נפרט עוד מעט.
אבל מה מבדיל יזם מצליח ומעושר מיזם כושל שירדוף כל חייב אחרי השקל?
התשובה פשוטה מאד. מיד תגלו.
חשיבותה של תכנית – מה שמבדיל את המצליחים מהנכשלים
מי שהתעניין ביזמות בחייו יודע את החשיבות של תכנית בכל אספקט בחיים:
- תכנית פיננסית נכונה להתנהלות המשפחתית
- תכנית השקעות
- תכנית מה תעשו אם יהיה לכם יום אחד הרבה מאד כסף
- תכנית הפרישה האישית שלכם
למה התכנית הזו כל כל כך חשובה? כי בלי תכנית לא תצליחו להתמודד עם העתיד לבוא, שלא לדבר על ההווה, ותתבססו בעיקר על מזל.
בואו נתחיל מדוגמא יחסית נפוצה – זכיה בלוטו (או בסכום כסף גדול באופן פתאומי).
יש מאות ואלפי סיפורים על אנשים שזכו יום אחד בפרס הגדול ולאחר זמן קצר הפכו עניים יותר ממה שהיו לפני הזכייה.
למה?! כי לא היתה להם תכנית מה לעשות עם כל הכסף הזה!
ובמקום להשתמש בו נכון הם פיזרו אותו וגרמו לו להיעלם במהירות שהגיע.
באותו האופן, עסק שמתפתח להיות "הדבר הבא" או חברה שרוצה להגיע ל"אקזיט", חייבים לדעת מה יקרה ביום הזה בו הם יהפכו לגוף עשיר.
אם אתם מתכוונים להיכנס לעולם העסקים בכלל ולעולם פיתוח המוצר בפרט, אתם חייבים לתכנן את הדרך.
אנחנו יכולים לכתוב לכם כל מה שתרצו לדעת על פיתוח מוצר וללמד אותכם כל מה שאנחנו יודעים, אבל זה לא יעזור אם לא תעשו הכל בצורה מתוכננת ומסודרת.
אז מה צריך לעשות כדי שתהיה לכם תכנית כזו? פשוט לקרוא את הפסקה הבאה!
כלל ברזל ראשון לקראת פיתוח מוצר – כתבו תכנית עסקית!
עכשיו, אחרי שאתם כבר נמצאים במקום טוב יותר ממה שהייתם לפני כמה רגעים, ואתם מבינים למה אתם חייבים תכנית עסקית ומה חשיבותה, זה הזמן להתחיל.
מצאו לכם יועץ טוב או איש מקצוע (יש מלא כאלה, חפשו המלצות!) שיעזור לכם לכתוב את התכנית העסקית של העסק שלכם ויעבור אתכם על כל הפרטים שצריך לעבור כשכותבים אחת.
זה יקח זמן חברים! לא לוקח שעה לבנות תכנית לקראת האקזיט וההתעשרות. אז תהיו סבלניים.
אנחנו ערבים לכך שאם תתכננו נכון את הפעולות שלכם את עתידים לחסוך מליוני שקלים ואף להרוויח בעתיד את הכסף שאתם רוצים להרוויח.
מה התכנית תיתן לכם:
- תשובות לשאלות שונות כמו: ביקוש למוצר, סקר והערכת שווי שוק, הערכה צפויה של המוצר שלכם
- תוכלו להעריך כמה כסף נדרש לכם להשקיע בכל שלב ושלב בדרך
- תוכלו למצוא נקודות תורפה שלא חשבתם עליהם
- יהיו לכם מספרים שבעזרתם תוכלו לגשת למשקיעים ולהראות להם איך הם הולכים להרוויח בזכות ההשקעה בכם
- תהיה לכם מפה שתנחה אותכם לקראת הצלחה ותלווה אותכם לאורך כל התהליך.
וזה רק קצה קצהו של הקרחון כידוע.
כדי להוציא את זה לפועל, אתם חייבים להבין את החשיבות של תכנית עסקית וחייבים לעשות את זה כצעד ראשון לקראת העושר הגדול.
הדבר הבא שנדבר עליו הוא תהליך פיתוח מוצר חדש הלכה למעשה.
בזכות המידע יקר הערך שתקראו בהמשך תוכלו להעריך כמה יעלה תהליך הפיתוח, עם מי אתם צריכים לדבר, איך אתם מתחילים וכו'.
מהו תהליך פיתוח מוצר חדש?
בהנחה והפנמתם כבר את עניין התכנית, ועשיתם לכם אחת, אתם יכולים להתקדם עכשיו ליישום!
שלבי פיתוח מוצר חדש (ולא משנה אם הוא אפליקציה, מוצר מוחשי או רעיון) הם:
- שלב 1 – אפיון מלא. בשלב זה תוכלו לראות קדימה את תהליך הפיתוח, להבין עלויות ייצור וכו'. בנוסף (כמו בתכנית עסקית) האפיון מהווה המפה של תהליך הפיתוח. אפיון טוב הוא בסיס טוב לקראת פיתוח מוצר חדש באופן בטוח יותר.
- שלב 2 – פיתוח קונספטים. זהו שלב בו מתחילים לסעור מוחותיהם של המפתחים אשר מנסים ליצור בסקיצות ותוכנות מחשב את הרעיון לכדי מודל. אם מדובר במוצר מוחשי, יהיו אלו מעצבי מוצר ומהנדסי מכונות שיעשו זאת ואם מדובר באפליקציות או תוכנות, יהיו אלו מעצבים גרפיים ומתכנתים שיקחו את המושכות.
- שלב 3 – התכנון עצמו. בשלב זה מתחילים ליישם הלכה למעשה את הרעיון ובונים ממנו מוצר מוחשי ואמיתי. זה יכול להיות הטיוטה הראשונה של האפליקציה או ערימת קרשים שעושה את הפעולה, או ממש תהליך מלא של תכנון אבטיפוס ראשוני.
- שלב 4 – יצור אבטיפוס ראשוני. אם הגעתם לשלב הזה יש לכם כבר רעיון שאמורים לייצר בטכנולוגיות ייצור שונות. המהנדסים משרטטים את החלקים השונים ומייצרים את המנגנונים שמרכיבים את המכלול כולו. בסוף שלב זה יש מודל מוחשי שעומד על השולחן ואפשר לבדוק את פעולתו! מרגש..
- שלב 5 – ניסוי וטעייה – אף פעם אין מושלם. על אף שהגעתם למצב שכבר ייצרתם את האבטיפוס, יתחילו לצוץ בעיות פה ושם. לא פשוט להצליח "לפגוע בול" בכל התכנון, ותמיד יש הפתעות במציאות האמיתית שלא נלקחו בחשבון במציאות הוירטואלית. כך יוצא שבשלב זה מתחילים לבדוק כל מנגנון ולבדוק את התכנון לעומקו, ויוצאים למקצה שיפורים קצר.
- שלב 6 – התכנסות למודל הסופי. אחרי שכל המנגנונים נבדקו ועברו מקצה שיפורים וייצור מחדש, הגיע הזמן להתכנס למודל סופי. זה שלב תכנוני מלא בו לוקחים המהנדסים את כל המסקנות ומיישמים אותם במערכות התכנון שלכם כדי לצאת לדרך עם אבטיפוס אמיתי עובד. בדרך כלל זהו השלב בו מתחילים ליישם גם את עיצוב המוצר באופן מעשי. כלומר אם עד עכשיו עסקו במודלים ממוחשבים, איורים וכו', העיצוב הופך להיות חלק אינטגרלי מהתכנון הסופי של המוצר.
- שלב 7 – יצור מודל סופי. איזה כיף זה לדעת שהמוצר שלכם הולך להיות סופי, חי וקיים! זה רגע מרגש בחייו של כל יזם. המוצר שלכם יהיה מורכב לגמרי, כולל כל האספקטים העיצוביים והצבעים שלו, ויעמוד על השולחן לראווה וגאווה. אך לא בזאת נגמר העניין. עכשיו מתחיל האתגר האמיתי.
נגמר שלב הפיתוח, ובעצם עכשיו יש לכם מוצר אמיתי ועובד אשר עונה להגדרות האפיון שעשיתם בהתחלה.
רוב הסיכויים שהמוצר הזה שונה מהחלום הראשון שחלמתם, אבל הוא מחובר למציאות ועונה לצרכים העיקריים אליהם כיוונתם את הרעיון שלכם.
עד עכשיו השקעתם המון זמן והמון כסף בדרך. אבל עכשיו מגיע השלב של ההשקעה הגדולה באמת. זו שרוב היזמים (בעיקר אלו שעבדו בלי תכנית מסודרת…) נכשלים ונופלים.
מהו השלב הבא, ואיך אתם עתידים להימנע מהכישלון של רוב היזמים? התשובה לכך מיד בפסקה הבאה.
איך להימנע מכישלון אחרי ייצור אבטיפוס סופי?
רוב היזמים מצליחים לעבור את שבעת השלבים עד למצב שיש להם אבטיפוס עובד וסופי. זו גאווה גדולה להגיע לשלב הזה, אבל זה רק קצה קצהו של הקרחון בעולם היזמות.
עכשיו, אם עשיתם הכל נכון, יש לכם מוצר חדש לגמרי, פרי רעיונכם, חי וקיים ביד שלכם!
אבל אם הייתם חכמים כנראה שכבר בין שלב 2 לשלב 3 עשיתם לעצמכם טובה והתחלתם בסבב גיוס כספים.
גיוס הון הוא הכרח לפרויקט מוצלח! אם לא תגייסו כסף לתהליך – תיכשלו! (אלא אם אתם עשירים מראש).
אם אתם יזמים מצליחים וחכמים, שעושים מה שעשו לפניכם יזמים מצליחים וחכמים, אתם יודעים שעליכם לגייס עוד כסף בשלבים המדוברים כדי להרים את הפרויקט למעלה.
הפיתוח עצמו יקר. אין דבר כזה פיתוח זול. זה יעלה לכם במינימום שבמינימום 25,000 ₪ רק עבור שעות הפיתוח, מבלי לקחת את ההוצאות על ייצור המוצר ורכישת רכיבים.
וכשאנו מדברים על 25,000 ₪ כנראה שזה מוצר ממש פשוט, עד לכדי שימוש בחומר גלם אחד (כמו סיליקון) ויישום מאד מאד חסר משמעות.
אם אתם מפתחים מנגנון מתוחכם, כמו זה שבסרטון מטה (צידנית רב תכליתית) תכינו הרבה כסף רבותיי.
בקיצור, הכישלון ימנע אם תצליחו לגייס הון בשלב מוקדם ככל שניתן.
ועל מה מתבסס גיוס ההון שלכם, חוץ מהמוצר עצמו והמודלים שיהיו לכם עד לשלב 3 ו-4?
אם לא צעקתם בראשכם "תכנית עסקית!!!!" אז כדאי מאד שתחשבו טוב טוב אם אתם בשלים לצאת לדרך בכלל. כי מי שלא צעק לעצמו את זה כנראה לא הבין עדיין איך עובדת המערכת.
שואלים את עצמכם איך לגייס את הכסף? איך אתם, שמעולם לא שיחקתם בעולם העסקים, יכולים לגייס כסף? מיד תגלו.
איך לגייס הון לפיתוח מוצר חדש ולצאת לדרך בטוחה?
גיוס כספים הוא תהליך שכל יזם צריך להתפתח אליו. לא כולנו נולדנו עם הכישרון לגייס כסף.
התהליך הזה הוא משחק. בצד אחד של השולחן יושב היזם (אתם!) שרוצה לשתף ברעיון המופלא שלו שהולך לשנות את העולם.
בצד השני יושב המשקיע, שכבר ראה מאות יזמים בכל שלב בהתפתחות שלהם, שיש לו מלא ניסיון ומלא כסף, והוא מעוניין שהכסף הזה יעשה עבורו עוד כסף.
היזם צריך לשכנע את המשקיע שהרעיון שלו הוא כזה. כזה שיהפוך את המליונים המושקעים בפרויקט ליותר מליונים. ושההשקעה משתלמת.
זה תהליך מכירה לכל דבר ועניין. אם אינכם יודעים למכור את עצמכם, גייסו לצוות שלכם איש מכירות טוב שיעשה עבורכם את העבודה. אחרת, חבל על הזמן שלכם ושל המשקיע.
אנחנו מאמינים בתהליך למידה או בשימוש במישהו שכן יודע לעשות את זה. אם אתם מעוניינים, אתם תלמדו מפגישה לפגישה איך להשתפר, עד שתגיעו לרגע בו זה יצליח לכם ותמכרו את הרעיון!
יעזרו לכם בפגישה עם המשקיע:
- כישורי מכירה מעולים
- הצגה טובה ובטחון גבוה
- תכנית טובה (כן… בסוף הכל סובב סביב התוכנית הזו)
משקיע יסודי יהיה כזה שישאל אותכם הרבה מאד שאלות וירצה לעיין במסמכים ובתוכניות שלכם כדי לוודא שאתם יודעים מה אתם עושים.
תחשבו מה יקרה אם תשבו בפגישה הזו ותגידו למשקיע:
"שמע יש לי רעיון ממש טוב. אני רוצה לייצר כוס מהפכנית שתלמד פעוטות לשתות מכוס רגילה".
המשקיע יתרשם, ויגיב כנראה כך:
"רעיון נהדר. האם בדקתם שהמוצר אינו קיים? עשיתם סקר שוק לגודלו של השוק? בדקתם עלויות פיתוח ושיווק בהמשך התהליך? בדקתם אם יש תקנות מיוחדות לפיתוח מוצרים לשוק כזה?………"
ועוד הרבה מאד שאלות.
אם לא תצליחו לענות על כל השאלות בצורה מספקת, הדרך לדלת החוצה תהיה מהירה מאד!
לכן חשוב להגיע מוכנים ומתוכננים היטב, עם מצגת עסקית טובה ופרזנטור שיודע להציג טוב ולענות על כל השאלות שיישאל בפגישה.
ממי מגייסים את הכסף בפועל?
הכסף לפיתוח המוצר החדש שלכם עתיד להימצא בקרנות הון סיכון שונות, קרנות מדינה (המדען הראשי וקרן תנופה), אנג'לים, משקיעים פרטיים.
רצוי לנסות לפנות לכל הגורמים מפני שלכל אחד יש את האפשרות לתרום לכם יותר או פחות. ויש מלא כסף שרק מחכה ליזמויות חדשות. אז אל תהססו.
תלמדו לעומק איך כל תהליך מהרשימה הנ"ל עובד, ותכינו את עצמכם כדי למקסם את התוצאות.
תמיד אפשר לקצר דרכים על ידי יעוץ ראשוני (ורצוי לעשות כן אם אתם מבינים את המשמעות של זה) רק שמדובר בהוצאה שלא כל אחד מוכן לעמוד בה.
אחרי שתגייסו כסף ותתכננו נכון את הכל, יש ערובה לכך שרוב הסיכויים שהפרויקט שלכם יצליח ובענק!
ואם שאלתם את עצמכם "מתי האקזיט מגיע?!?!?" כדי שתעצרו שניה ותחזרו למעלה לקרוא עד כמה מורכב התהליך הזה לפני שאתם מתקדמים הלאה.
האקזיט מגיע רק ליזם היסודי שהוכיח את עצמו
אקזיט זה החלום של היזם או קבוצת היזמים. כולם משתוקקים להגיע לרגע הזה. כולם רוצים להיות שם במכירת החברה במאות מליונים או מיליארדים.
מי לא מכיר את סיפור ההצלחה המפורסם של Waze או "מוביל איי". שתיהן נמכרו לענקיות טכנולוגיה בסכומים אסטרונומיים!
אבל כדי להגיע לרגע הנכסף שימו לב לכברת הדרך שכל חברה כזו עשתה. החברה הזו התקיימה בפני עצמה, שיווקה את המוצר שלה בצורה נהדרת, עשתה הכל כדי להוכיח לעולם שזה מוצר נהדר, ורק אז הגיעה אותה "מפלצת" ענקית של כסף שבחרה לרכוש אותה.
ככה זה עובד חברים! אף אחד לא מתעשר ברגע.
אנחנו בטוחים שאם היינו שואלים כל יזם כזה מה היה מפתח ההצלחה שלו התשובה היתה – תכנית ארוכת טווח!
בדיוק כמו בעולם ההשקעות, מי שחושב לטווח הארוך ומתכנן נכון מרוויח, ומי שבוחר לנסות להתעשר מהר מפסיד.
תבחרו באיזה צד של המתרס אתם נמצאים!
למה סוס ורפתן?
התשובה לשאלה הזו פשוטה מאד. סוס עיוור רץ קדימה מבלי להסתכל לאחור. יש מקרים בהם זה טוב, אבל בעולם היזמות זה פחות נכון.
רפתן יודע לבנות את הרפת נכון, להשקיע בפרות שיביאו לו תנובה טובה והרפת תהיה עסק מניב לטווח ארוך.
יזם טוב הוא רפתן. הוא מתכנן מלמטה למעלה. לא רץ ועושה מה שכולם עושים.
אז מה אתה? רפתן או סוס עיוור?
עכשיו זה הזמן שלכם!
אם הגעתם עד לפה, כנראה שאתם יזמים אמיתיים. יש לכם עכשיו סל מלא בשאלות ותובנות שיכולים להיות ה"guiding line" שלכם בדרך ליזמות מוצלחת ופיתוח מוצר חדש.
אם יש לכם שאלות, רעיונות נוספים, תהיות, או שאתם חושבים שכל מה שנכתב כאן הוא הבל הבלים וחסר משמעות, תצעקו את זה החוצה בתגובות !!!