גם לך יש רעיון שהולך לכבוש את השוק? גם אתה חושב שמחר אתה הולך להתעשר מאקזיט, עוד לפני שהתחלת תהליך פיתוח מוצר סדור?
עצור! אתה חייב תכנית.
כדי להצליח בתהליך הפיתוח יש כמה כללים. העיקרי ביניהם הוא "לא להמציא את הגלגל". הכוונה היא לא בהקשר ההמצאתי של הרעיון שלך במקרה זה, אלא דווקא בהקשר של מה שכבר עשו לפניך כדי להצליח.
כמו שלא תעלה לנהוג במכונית בלי הגה, או כמו שלא תקבע עם חבר בלי להחליט על מקום וזמן, כך גם ביזמות – לא תצא לדרך ללא תכנית עסקית ברורה ומדויקת שתלווה אותך כל הדרך עד להצלחה.
בקצרה – מה הוא תהליך פיתוח המוצר ומה הוא דורש מהיזם
קודם כל, מה הוא "מוצר"? מוצר יכול להיות תוכנה, אפליקציה, רעיון מהפכני שיכול לשנות לאנשים רבים את החיים ועוד דוגמאות רבות.
תהליך פיתוח המוצר הוא תהליך יחסית סדור אשר מורכב משבעה אבני דרך עיקריות, המבוצעות ע"י אנשי מקצוע שעתידים ללוות את הפרויקט שלך:
- שלב 1 – ניתוח ואפיון המוצר לעומק. בסוף שלב זה יודעים בדיוק את הדרך. זו בעצם התכנית העיקרית שמלווה את תהליך הפיתוח שלך הן מהצד העסקי והן מהצד המעשי. זה השלב בו רצוי לבנות גם את התכנית העסקית, אם עדיין לא עשית את זה קודם.
- שלב 2 – פיתוח קונספט ראשוני שיבחן את האפשרויות לתת מענה לדרישות שהועלו בשלב האפיון.
- שלב 3 – תכנון מפורט של המוצר לפרטי פרטים. אם מדובר במוצר מוחשי לדוגמא, בסוף שלב זה יהיה המוצר הראשון שלך מתוכנן לגמרי, עד לרמת הבורג.
- שלב 4 – ייצור ובניית אבטיפוס ראשון. המודל המוחשי האמיתי הראשון של המוצר שלך אשר מאפשר לבצע ניסויים ובדיקות ראשוניות בכדי להתכנס למוצר מתקדם יותר. בשלב זה מתגלות בעיות בתכנון, או באגים בתוכנה, או כל בעיה אחרת במוצר שפותח, אשר מקבלות מענה ותכנון מחדש.
- שלב 5 – תכנון המוצר הסופי ועיצוב המוצר. התכנון מבוסס על כל מה שלמד הצוות המפתח מהשלבים הקודמים, כך שאפשר להתכנס למוצר סופי. תהליך העיצוב מלווה בפועל את הפיתוח מהרגע הראשון, אך מבחינה יישומית, נכנס רק בשלב זה.
- שלב 6 – תיק מוצר מלא הכולל את כל השרטוטים, ההגדרות וההנחיות הדרושים בכדי להביא את המוצר לכדי ייצור סדרתי. אחרי שלב זה המוצר עובר לייצור סדרתי והפצה.
- שלב 7 – עד כה, לידיעתך, השקעת הון לא קטן. אבל עכשיו מגיעה ההשקעה האמיתית. עכשיו, בהנחה ואתה מוכן, אתה מתחיל לשווק את המוצר לצרכנים. עכשיו מתחיל המשחק האמיתי. זה שלב בו רוב היזמים (בעיקר אלו שהתקדמו בלי תכנית עסקית מסודרת) נכשלים.
אז איך התכנית העסקית מגדילה את סיכויי ההצלחה?
פיתוח המוצר חדש או הקמת חברת סטארטאפ הוא תהליך שדורש הון. ברוב המקרים ליזם או היזמים אין את הכסף הנזיל והם נעזרים במשקיעים חיצוניים למימון הפרויקט.
כשלב ראשון, בכדי להצליח לגייס את אותו ההון, אתה, כיזם, עתיד להיפגש עם אנשי עסקים או גופים שרוצים להבין בדיוק איך הרעיון שלך הולך להוות השקעה טובה בשבילם. אנשים שהגיעו למעמד הזה (המשקיעים) יודעים דבר או שניים על "תכניות". הם לא סתם יושבים בצד הזה של השולחן. מבחינתם הכל היה מתוכנן שלב אחר שלב בדרך אל העושר.
על כן, כדי שתוכל לפרוט בפניהם את העתיד הזוהר של העסק שלך יש צורך להציג להם תכנית שמראה איך בעוד שנה,שנתיים או חמש הכסף שלהם הולך לחזור אליהם בגדול.
חוץ מהמשקיעים, יש אותך. כמו שציינו בפתיח, לא היית עולה לרכב בלי הגה כי היית בוודאות מסכן את חייך.
באותו האופן עליך לתכנן את "נתיב הנסיעה" של הפרויקט שלך בדרך אל היעד אליו כיוונת. הדרך הזו ידועה וברורה.
תכנית עסקית היא הכלי האידיאלי להאיר את הדרך ולכוון אותך להצלחה. היא המפה שלך בדרך אל היעד. התכנית לוקחת בחשבון הכל ועוזרת לך לנהוג בדרך בטוחה ומלווה אותך בכל שלב לקראת כיבוש היעד.
שאל את עצמך – האם אני רוצה להצליח או להיכשל? אם התשובה היא להצליח קח שני טיפים חשובים:
- תזכור שתהליך פיתוח הוא יקר ודורש הון, וכדי לגייס את ההון הזה אתה צריך בסיס להוכיח שאתה בדרך להצלחה
- תכנית עסקית היא עוגן וביטחון אשר בלעדיו תמצא את עצמך בצד הפחות טוב של הסטטיסטיקה.
עכשיו תחליט בעצמך, איך אתה הולך להתקדם?
3 תגובות בנושא “תכנית עסקית איכותית כמפתח להצלחת הסטארטאפ שלך”
אחלה מאמר. באמת עושה סדר. רק חשוב לציין שלא לכל אחד יש את היכולות לכתוב תכנית כזו. רצוי להיעזר באנשי מקצוע. כמו שהומלץ.
היי אני בתחרות סטארט קאפ של משרד החינוך יש לי רעיון יש לי שוק אבל תוכנית עיסקית וכספית אין לי וגם אני לא כל כך הצלחתי להבין איך אני יכולה לפרט למשקיע במצגת משקיעים את התוכנית אני לא חשבתי על זה בכלל אבל כשהסברת פה זה לפחות נהיה יותר מובן
שמח לשמוע שהמידע עזר לך. שיהיה בהצלחה בתחרות בכל אופן 🙂