- התעוררת בבוקר עם רעיון?
- רוצה להבין מה הם השלבים לפיתוח המוצר?
בישראל, בירת הסטארטאפ העולמית, כמעט ואין אחד שלא התעורר בבוקר עם פטנט בראש ושאל את עצמו את השאלה: "יש לי פטנט, מה עושים עכשיו?".
האם עכשיו מתחילים לפנטז על המליונים?
התשובה היא לא! לצערנו.
יש תהליך מסוים שכל יזם צריך לעבור משלב הרעיון לשלב המוצר הקיים.
אז איך זה עובד בעצם?
בפוסט הבא יש את כל המידע הרלוונטי למעבר מרעיון למוצר.
לנוחיותך, תוכן עניינים:
- כל השלבים למעבר מרעיון למוצר
- שלב 1- בדיקה ראשונית של הרעיון באינטרנט
- שלב 2 – הערכת עלויות וחיפוש חברת פיתוח או מהנדס פרילנסר
- שלב 3 – גיוס כספים
- שלב 4 – מתחילים לפתח את המוצר!
- שלב 5 – סיום פיתוח ומעבר מפיתוח לייצור
- שלב 6 – הקמת פס הייצור הסדרתי
- שלב 7 – השיווק
- מה עם האקזיט?
- חוק ההתמדה
כל השלבים למעבר מרעיון למוצר
לפני שנצלול במפורט לתהליך הסדור של פיתוח מוצר, כדאי לדעת שגם לתכנית עסקית יש חשיבות עליונה. אם אתה מבין את חשיבות התכנית העסקית, תמשיך הלאה. אם לא, כדאי שתקרא את הפוסט הזה.
שלב 1 – בדיקה ראשונית של הרעיון באינטרנט.
חשוב לעשות סקר מקיף ולוודא שהרעיון שלך הוא באמת רק שלך ושאין כמותו.
אם יש כאלה רעיונות והמוצר שלך כבר לא כל כך חדשני, יתכן ואתה צריך לחשוב שוב על רעיון חדש.
את הסקר מבצעים בקלות דרך האינטרנט.
פשוט נכנסים לאחד מהאתרים הבאים ובודקים אם הרעיון שלך כבר רשום כפטנט:
רשות הפטנטים האמריקאית (USPTO)
ארגון הקניין הרוחני הבינלאומי (WIPO)
עכשיו, אחרי שנרגעת והבנת שאתה יחיד ומיוחד הגיע הזמן להמשיך הלאה.
שלב 2 – הערכת עלויות וחיפוש חברת פיתוח או מהנדס פרילנסר
השלב הבא בהגשמת הרעיון לכדי מוצר בר קיימא הוא לפתח אותו.
פיתוח מוצר הוא תהליך שכדאי להכיר לפני שמחפשים חברה שנותנת שירותי פיתוח מוצר.
כדי להעריך עלויות, אתה צריך לקבל מספר הצעות מחיר לפיתוח המוצר שלך מחברות ומהנדסים פרטיים.
אתה תאלץ להשקיע בפגישות עם נציגי החברות ולשמוע מה כרוך בהוצאה לפועל של תכנון ופיתוח הרעיון שלך.
מומלץ להתחיל עם חברות שקיבלת עליהן המלצה חמה מחבר או מכר, או ממהנדסים פרטיים (מהנדסים פרילנסרים) שיכולים להתאים לך יותר.
בכל מקרה, תעריך עלויות ותמשיך הלאה.
שלב 3 – גיוס כספים
מעבר מרעיון למוצר כולל תהליך פיתוח שכאמור אינו תהליך זול.
הוא כולל בין היתר שעות תכנון של מהנדסי מכונות ומהנדסים נוספים, עיצוב מוצר (במידת הצורך) ובשלבים הבאים ייצור מודלים ראשוניים (אבי טיפוס).
אחרי שבדקת טוב טוב מה העלויות הכרוכות בפיתוח והעריכו עבורך מה העלויות לייצור המוצר שלך, זה הזמן לגייס כסף.
לא כל היזמים מגיעים עם יכולת לממן את הפרויקט ובדיוק לשם כך ישנן קרנות הון של המדינה וקרנות פרטיות למימון יזמויות.
עדיף להתחיל עם קרנות גיוס ההון מהמדינה. ניתן לעבור לאתר רשות החדשנות בלינק הבא:
הגשת המועמדות לגיוס כספים מהרשות לחדשנות דורשת מילוי טפסים ותהליך בירוקרטי שבסופו יוכרע האם אתה זכאי או לא למימון מהמדינה.
במידה ואינך רשאי לגיוס מקרנות המדינה, ניתן לגייס מקרנות פרטיות (קרנות הון סיכון) או אנשים פרטיים שמוכנים להשקיע ביזמויות.
בקצרה, חלק מהמשקיעים מעוניינים לראות איזושהי הוכחת היתכנות לרעיון שלך.
לשם כך אתה צריך איזשהו אבטיפוס ראשוני מאד שיודע לבצע את הפעולה אותה אתה מעוניין להציג.
חלק מהמשקיעים יסתפקו במצגת עסקית טובה.
חשוב להגיע מוכנים לפגישות כאלו, וכנראה שתאלץ לפגוש מספר משקיעים עד שתשכנע שאתה הוא האיש בו צריך להשקיע.
שלב 4 – מתחילים לפתח את המוצר!
בשעה טובה הצלחת לגייס כסף מקרנות, הלוואות או כל דרך אחרת.
עכשיו אפשר לצאת לדרך ולהשקיע אותו בפיתוח המוצר.
אחת החברות או המהנדסים העצמאיים מהם קיבלת הצעות מחיר בדרך, ישמחו לעמוד לרשותך ולהתחיל עבורך את תהליך פיתוח המוצר.
אין זה אומר שבעוד מספר חודשים אתה הופך למליונר.
תהליך הפיתוח לוקח זמן.
אתה צריך סבלנות.
המהנדסים יעשו עבורך את העבודה ויעברו אתך דרך תכנית היעדים שהכנתם יחד עד לכדי מוצר קיים.
סיום הפיתוח יהיה כאשר יש לך את המוצר עליו חלמת (פחות או יותר) מול העיניים, עובד, מבצע את הפעולות הנדרשות ואולי אפילו נראה טוב (כי השקעת עוד בעיצוב המוצר).
שלב 5 – סיום פיתוח ומעבר מפיתוח לייצור
סיום הפיתוח כאמור, הוא בשלב בו אתה מסופק לגמרי מהמוצר והתכנון שלו וקיבלת מוצר שתואם לגמרי את תהליך האפיון שנעשה בתחילת הדרך.
בשלב זה עוברים להשקעות הכבדות יותר.
אתה צריך להתחיל את תהליך העברת הפיתוח לייצור.
תהליך העברת מוצר מפיתוח לייצור נועד לקחת את המוצר הייחודי והמיוחד שלך ולבנות לו פס ייצור סדרתי.
ההשקעה בהקמת הפס כוללת ייצור תבניות, פלסטיקה, תכנון מיוחד של המוצר שלך לייצור סדרתי ועוד.
התהליך מורכב ויש להיעזר במומחים לשם כך.
לא בטוח שהחברה שתכננה ופיתחה עבורך את המוצר שלך יודעת לעשות את זה טוב.
יש חברות בארץ שזו המומחיות שלהם.
לכן חשוב מאד לבדוק טוב טוב אם הכסף הולך למקום הנכון, כי הפעם זו השקעה גדולה מאד.
שלב 6 – הקמת פס הייצור הסדרתי
אם הכל נעשה כמו שצריך, המוצר שלך עובר עכשיו לייצור סדרתי לכמויות אותן הגדרת לשיווק.
אתה יוצא לדרך!
הקמת פס הייצור מתבצעת על בסיס כל הנעשה בשלב הקודם.
אתה תחליט האם המוצר ייוצר בארץ או שאת רוב הייצור תעשה במדינה אחרת (סין היא מעצמת הייצור העולמית) ורק לשב ההרכבות ובדיקות האיכות יבוצע בישראל.
בכל אופן, עכשיו הרעיון שלך הפך למוצר והוא בדרך למדפים למכירה.
שלב 7 – השיווק
אם הגעת עד לפה אתה יזם אמיתי!
לעבור בהצלחה את כל השלבים הנ"ל זה לא פשוט בלשון המעטה וזוכים לכך יזמים מעטים בלבד.
ברגע זה אתה צריך להשקיע את מירב כספך או כספי הגיוס.
כדי להצליח למכור מוצר חייב לשווק אותו ולשווק אותו טוב!
פרסום ברדיו או בטלוויזיה, הפצה ברשת האינטרנט, כתבות באתרי חדשות ורשתות חברתיות הם רק חלק מתהליך השיווק המורכב שעליך לבצע.
אז שוב, אם הגעת לשלב זה ואתה בדרך הנכונה לשווק את המוצר שלך, אתה בדרך לעשות מזה כסף.
מה עם האקזיט?
רבים טועים וחושבים שהאקזיט מגיע עם הגיית הרעיון וכתיבת הפטנט.
זה קורה לעיתים רחוקות מאד.
ברוב המקרים יזם רציני יעבור את כל השלבים עד לשיווק המוצר, ורק בשלב השיווק, כאשר היזם הוכיח לכל הכרישים הגדולים שהמוצר שלו נמכר ונמכר טוב, יחליטו אותם משקיעי על אם לרכוש את המוצר.
סיפורים על אקזיטים יש לא מעט (מי לא מכיר את וויז), אך הגדולים באמת היו אלה שעשו את כל הדרך, הוכיחו את עצמם וגרמו לגופים גדולים מהם להציע להם מחיר על החברה שלהם.
התהליך הזה דורש אופי יזמי ורצון להצליח.
חוק ההתמדה
ביקום בו אנחנו חיים יש לא מעט חוקים.
אחד החוקים הבולטים הוא חוק ההתמדה.
אם מתמידים בדרך מסוימת והולכים בה עם תשוקה ועשייה, מצליחים.
אין על כך עוררין.
ההתמדה מביאה איתה הצלחה.
לכן אני ממליץ בחום לכל אחד מכם ששוקל את דרכו לקראת ההפיכה ליזם להבין שדרכו תהיה מטלטלת ולא פשוטה אך מענגת ומלאה בהרפתקאות יוצאות דופן.
ותזכרו תמיד, בעיקר ברגעים הקשים, שההתמדה והדביקות בדרך תביא איתה תוצאות.